Els mestres també tenen exàmens

Posted on 5 Setembre 2012

0


Inici de setembre i ja queda menys per la famosa tornada a l’escola, també coneguda com “la vuelta al cole” o “la rentrée”. La canalla es comença a preparar, tot comprant els llibres de text i el mític material escolar. I encara que fa una mica de mandra tornar a llevar-se d’hora i fer els deures, sempre guanyen les ganes de retrobar-se amb els companys de classe i la curiositat de conèixer els “nous”. Però n’hi ha alguns que ja han efectuat el retorn a l’escola, i aquests són els i les mestres de les nostres contrades. Però, i ells? Tenen ganes de tornar a l’escola? Doncs segurament si no se’ls reconeixen els canvis que han fet per millorar i l’esforç que estan portant a terme, no tinguin ganes de tornar al “cole”. I menys encara amb l´anunci de la Consellera d´Educació del nou curs escolar de “el canvi”, amb més alumnes i menys professors.

 

L’ OCDE va portar a terme una enquesta en 24 països sobre la forma d’ensenyar del professorat i els resultats educatius, coneguda com TALIS per les seves sigles en anglès (Teaching And Learning International Survey). Una de les principals troballes de l’anàlisi dels resultats és que els professors no senten que es reconegui ni la qualitat de l’ensenyament que proveeixen ni els canvis que contínuament s’implementen per tal de millorar els resultats educatius de l’alumnat. Una explicació possible és que no tot el professorat és avaluat ni rep comentaris sobre la seva forma d’ensenyar. De fet, Espanya és el segon país de l’OCDE on un major percentatge del professorat assegura no haver rebut cap tipus d’avaluació eficaç que l’ajudi a millorar la seva feina. Encara que l’enquesta no disposa de dades concretes pel cas català, probablement Catalunya no quedi al marge d’aquesta tendència.

 

Source: OECD, TALIS Database.

http://dx.doi.org/10.1787/607856444110

 

Molts mestres senten que les avaluacions dutes a terme sobre la seva forma d’ensenyar, els continguts de les matèries, i els resultats educatius del seu alumnat només serveixen per complir requisits administratius i no per millorar la qualitat de l’educació. Els resultats de l’enquesta no només destaquen la importància del fet d’avaluar el professorat, sinó de com fer-ho i donar els comentaris (feedback) efectuats per part dels directors de centres, alumnes i famílies sobre els mestres. L’objectiu principal, i a llarg termini, hauria de ser el d’implantar una cultura de la qualitat i la millora constant i no només d’assenyalar allò que no s’està fent correctament. El fet de proveir només comentaris negatius no ajuda a construir aquesta cultura de la qualitat.

 

Així, doncs, com podem facilitar i ajudar als nostres mestres? Probablement entre tots hi podem fer alguna cosa:

  • Tant des de posicions formals (direcció escolar, associació de pares i mares…) o informals (quan estiguem en contacte amb un mestre) podem manifestar allò que ens agrada i ens sembla que els mestres fan bé. És un primer pas, i molt important. La recompensa per la feina ben feta no ha de ser necessàriament monetària. El reconeixement públic per part dels companys i de la societat ajuda a seguir millorant. Una promoció interna, un canvi en les tasques atribuïdes a l’escola o més llibertat per a preparar les classes són algunes de les mostres de reconeixement públic que estan altament correlacionades amb l’eficàcia del professorat, tal i com mostren els resultats de l’enquesta per a Àustria, Hongria, Irlanda, Itàlia Corea i Espanya, entre d’altres.
  • Comentar amb el professorat allò que no ens agrada i que ens sembla que no està bé, tot proveint una explicació clara al problema o deficiència detectada .Sempre és útil i positiu proposar una possible alternativa de millora per a solucionar el problema.

A partir d’aquí ja queda en mans de l’administració, els sindicats d’ensenyament i les organitzacions de pares i mares, entre d’altres, de començar a pensar i a implementar mecanismes formals per fer arribar als nostres mestres aquestes crítiques constructives i com adreçar-les.

 

Bona tornada a l’escola! I bona sort, ja que sembla que aquest curs, més que mai, farà falta!

Anuncis
Etiquetat:
Posted in: Comentar-la